Objektivy

DSC_8761_1000fbKterý je nejlepší? Který je nutné mít, a který zas tak moc potřebný není? Odpověď na tuto otázku není úplně jednoduchá. Asi každý koupil svou první zrcadlovku se základním „seťákem“, nejčastěji v ohniscích 18–55 nebo 18–105. Kdo přešel z oblíbených ultrazoomů na ohnisko 18–55, musel být rozčarovaný. Tento objektiv totiž žádný zásadní zoom nepřináší. Je však perfektně univerzální. Objektivy s ohniskem 18–105 šly s univerzálností ještě dál a dá se říct, že pokud jedete na dovolenou a nemůžete s sebou tahat zbytečná kila, s tímto objektivem nafotíte vše od jídla v restauraci, přes výhled na ulici až po racka na pláži. Tyto objektivy bývají zpravidla celkem kvalitní, protože je vyrábí přímo výrobce fotoaparátu a ten si jistě nechce udělat špatnou reklamu. Samozřejmě ale pár nevýhod mají, jinak by jiné neexistovaly. Zaprvé světelnost, která není stálá a na dlouhém konci ohniska může být i f/5,6 a zadruhé ohniskový rozsah (zoom). Může nastat chvíle, a ta pravděpodobně nastane, kdy zatoužíte po jiném úhlu pohledu – po jiných ohniscích. Anebo po nějakém pevném skle se skvělou světelností.

Uvedu tu pár příkladů objektivů, které sám používám, a napíšu také proč.

Objektiv 8 mm Fisheye – jedná se o extrémně širokoúhlý objektiv, který má velice specifické využití. Pokud nefotíte 360° prohlídky, tak pro něj nejspíš nebudete mít využití. Existují také objektivy s ohniskem 8 mm, které nejsou typu rybí oko, ty pak nabízejí extra široký záběr, vhodný na reportáže. Dají se také použít na architekturu, ale mají už dost citelné zkreslení.

Objektiv 10–20 mm je širokoúhlý a je skvělý na architekturu a scenérie a dobrý je také na reportáže. Má mírné zkreslení (které se ale dá softwarově řešit), při vyšší cloně skvělou kresbu a pokryje široký záběr.

Objektiv 17–50 mm je taková klasika mezi objektivy, ideální na reportáže, kde jste nuceni fotit objekty blízko a pak si něco zase „přitáhnout z dálky“. Dá se využít i na portréty, jelikož obsahuje oblíbená portrétní ohniska 35 mm a 50 mm, respektive 50 mm a 80 mm pro fullframe.

Objektiv 50–150 mm má zase výhodu ve velkém rozsahu zoomu. Jedná se o teleobjektiv, jehož využití je tedy ideální například do přírody na zvířata, ale i na reportáže, pokud nechcete, či nemůže být přímo v blízkosti místa dění. V mém případě se jedná i o oblíbený objektiv na portéty, jelikož na takto vysokých ohniscích obličeje prostě vypadají skvěle. Pokud vyfotíte portrét v dobrém světle, s nízkou clonou a na ohnisko 150 mm, tak nemůže dopadnout špatně. Ale o tom zase v nějakém dalším článku…

Objektiv 35 mm a 50 mm – jedná se o základní pevné objektivy, které by prý měl mít každý fotograf. Jsou celkem levné, a to i od výrobců jako jsou Nikon a Canon. Mají výbornou světelnost f/1,8 a nižší, krásnou kresbu, ostrost a bokeh. Jelikož se jedná o pevné objektivy, musíte u nich použít „nožní zoom“ – pokud chcete něco přiblížit, musíte prostě přijít blíž. Jejich skvělá světelnost je k nezaplacení například na koncertech, jejich kresba a ostrost se hodí všude.

A jak je to se světelností? Ideální je co nejnižší, nejlépe konstantní v celém rozsahu zoomu. Samozřejmě nemusíme jít do krajností, u základního objektivu a teleobjektivu je dostatečná světelnost f/2,8, u „kratších“ objektivů (např. 10–20 mm) může být i vyšší, jelikož s těmito objektivy se převážně fotografuje ze stativu.